Technologie en opvoeden

Het onderwerp van de eerste sessie van The Future Society was: de invloed van technologie op de opvoeding. Twaalf leden namen deel aan de sessie. Hier vind je nu de belangrijkste ideeën, adviezen en aanbevelingen.

‘Het moet geen politieke lading krijgen, waardoor het na verkiezingen weer in een la verdwijnt’

ADVIES: NU LEREN VAN ERVARINGEN

School dé plek om met kunstmatige intelligentie te experimenteren

Amsterdam, vandaag. Het schoolgebouw is de beste plek om huidige en toekomstige generaties klaar te stomen voor kunstmatige intelligentie. Door kleine gecontroleerde experimenten te introduceren en steeds verder bij te schaven wen je vroegtijdig aan technologie die over 15 jaar gemeengoed is.

Met dit advies denkt The Future Society NL te voorkomen dat we straks worden ‘overvallen’ door de zich razendsnel ontwikkelende technologie. Daarbij wordt aangetekend dat de experimenten ‘boven de partijen’ dienen te staan en een zo breed mogelijk draagvlak verdienen. ‘Het moet geen politieke lading krijgen, waardoor het na verkiezingen weer in een la verdwijnt.’ 

Waarom onderwijs als experimenteerveld? De driehoek ouder, kind, leerkracht staat in het teken van ontwikkeling. En maatschappelijke acceptatie is op school gemakkelijker dan op andere plekken in de samenleving. En je bereidt de volgende generatie optimaal voor op wat onherroepelijk gaat komen. ‘Het mag niet gebeuren dat we er straks door worden overvallen’.

IDEE: TWEE OPLOSSINGEN VOOR SMARTPHONE-ERGERNISSEN

DE BONUSTIKKER EN HET SUPERSCHERM

 

Amsterdam, vandaag. ‘Toen tien jaar geleden de smartphone werd geïntroduceerd had je niet kunnen bedenken dat vandaag de dag mensen in restaurants aan tafel niet met elkaar maar met hun smartphone bezig zijn. Daar zijn ze niet voor gemaakt.’

Het lag voor de hand dat tijdens de eerste sessie van de The Future Society NL de alom aanwezige smartphone aan bod zou komen bij de discussie over de invloed van technologie op de opvoeding. Veel meer trouwens dan bijvoorbeeld de PlayStation of ontwikkelingen op het gebied van VR en AR.

Vreemd is het niet, iedereen heeft een smartphone, kinderen van 1 jaar oud weten al raad met de intuïtieve bediening en de verleiding van likes is onweerstaanbaar. Gevraagd naar een product dat inspeelt op de invloed van technologie op de opvoeding bedachten enkele leden twee toepassingen die elkaars tegenpool zijn: disconnect en omarm.

DISCONNECT: DE BONUSTIKKER

Spreek samen een dagelijks moment af waarop alle smartphones terzijde worden gelegd, bijvoorbeeld van zes tot zeven ’s avonds tijdens het eten.

Ontwerp een box waarin door middel van bijvoorbeeld inductie smartphones worden opgeladen en stop alle aanwezige smartphones daarin.

Pas als ze allemaal in de box zitten gaat een klok lopen die credits oplevert zolang alle telefoons erin blijven.

Die credits kun je voor kinderen vertalen naar een beloning (zakgeld, extra tijd voor iets) en voor ouders naar korting in online shops.

Het hele gezin doet mee waardoor het belang gedeeld wordt. De ‘verplichte verveling’ biedt ruimte voor een normaal gesprek. En hoe langer je het volhoudt, des te meer credits je verdient dankzij de bonustikker.

OMARM: HET SUPERSCHERM

Een oplossing voor groepen mensen die samen maar afzonderlijk naar het scherm van hun eigen telefoon kijken.

Ontwikkel een app die alleen werkt als je alle telefoons van het gezelschap aan elkaar koppelt.

Door de koppeling ontstaat in AR een superscherm dat alle aanwezigen tegelijk kunnen bekijken. Een live event, een bijzonder filmpje, een gezelschapsspel.

Unieke synergie van individuele schermen!

 
sessie.jpeg

De sessie vond plaats in Epicenter Amsterdam

HOEVEEL MAG ER NOG FOUT GAAN ALS EEN ROBOT ALLES OVERZIET EN BEHEERST?

Als alles door technologie inspeelt op jouw wensen is er niets meer te wensen.

SOUND BITES: OPMERKINGEN TIJDENS EERSTE SESSIE

Hoe kun je mensen kritisch laten blijven in een wereld waarin technologie ons steeds meer uit handen neemt?

HET ZIJN STEEDS MENSEN DIE ‘HET SYSTEEM’ PROBEREN TE OVERRULEN.

VERTROUWEN IS EEN BELANGRIJKE WAARDE BIJ HET OPVOEDEN VAN KINDEREN. KAN TECHNIEK DAT VERTROUWEN HELPEN VERSTERKEN? WAAR LIGT DAN DE BALANS TUSSEN VRIJHEID EN CONTROLE?

EIGENLIJK IS ER SINDS 1990 NIET ZO HEEL VEEL VERANDERD.

 

ALGEMENE AANBEVELINGEN MENS EN TECHNOLOGIE

Mensen moeten kritischer worden over de technologie waarmee ze omgaan. We moeten voorkomen dat we in een utopie (ideaal) of dystopie (akelig) scenario terecht komen.

Een mens is meer dan zijn data. We hebben een samenleving  nodig van mensen die elkaar als mensen blijven zien, waarden in stand houden en blijven voeden.

Overheid is verplicht om white spots in te stellen bij bedrijven, scholen en openbare ruimten waar je tot rust kunt komen.

De overheid moet al stimuleren en faciliteren dat mensen voor hun eigen gezondheid kunnen zorgen. Dat mensen voldoende kennis hebben. Dat zouden ze ook moeten doen als het gaat om de invloed van technologie op ons leven. Niet alleen vanuit de overheid, ook vanuit de mensen zelf.

Het is ook belangrijk dat we nadenken over onze relatie met technologie die veel disruptiever wordt dan de iPhone nu is. We weten nu al vaak niet eens meer wat technologie is en wat niet.


 
Elke sessie van de future society wordt ingeleid door een future scenario dat zich in de nabije toekomst afspeelt. Willen we het zo ver laten komen?

Elke sessie van de future society wordt ingeleid door een future scenario dat zich in de nabije toekomst afspeelt. Willen we het zo ver laten komen?

FUTURE SCENARIO TECHNOLOGIE EN OPVOEDEN

NEGEN SECONDEN

Negen seconden, meer niet. Negen seconden had Peter zijn ogen van zijn dochter afgenomen. En in die tijd was het haar gelukt om door de laserbeveiliging van de 4-6 PlayGround te lopen en uit het zicht te verdwijnen. Welke kant op? Links, richting de winkels aan die drukke straat? Of rechts, richting de huizen? ‘Met de wind of zon mee en heuvel af,’ schiet door Peters hoofd. Een redenatie die zijn moeder altijd gebruikte als zijn jonge broertje weer eens op een druk strand was verdwaald.

Maar het is geen 2018 meer, denkt Peter. Hij raakt zijn bril aan en zegt: ‘Vind Lauren.’

Voor hem verschijnt een virtuele plattegrond van de plek waar hij nu is. De avatar in het Ajax-shirt is hijzelf, het roze vlindertje dat langzaam maar zeker de weg afloopt richting de huizen is zijn dochter Lauren.

‘Ingrijpen?’, vraagt de stem in zijn oor. ‘We hebben een surveillance-drone op honderd meter hoogte nu beschikbaar.’

‘Hoe groot is de kans op gevaar?’, vraagt Peter.

‘Op dit moment van de dag, met dit weer en dit zicht is de kans op gevaar maximaal 12%,’ zegt de stem.

‘Dan laten we haar nog even verder gaan op haar ontdekkingstocht. Ze is per slot van rekening al vijf en het levert behoorlijk wat credits op. Maar zet voor de zekerheid wel even haar locatiezender aan zodat de auto’s in de buurt haar op tijd detecteren mocht ze opeens besluiten om over te steken.’

‘Oké Peter. Er is nieuws over Ajax. De kans dat ze volgende week de eWorldCup 2032 winnen, is gestegen tot 43%. Moet ik het nu voorlezen, of zal ik het artikel eerst bij zes bronnen voor je checken?’

CREDITS

Peter Burger en zijn vrouw Jennifer wonen in wat ze aan het begin van de 21e eeuw een kinderrijke buurt noemden. Ze moesten vijf jaar sparen om dit gezinshuis te mogen lenen. De geboorte van Lauren, hun tweede, bezorgde hen voldoende homecredits (/H.c). Het huis is van hen totdat het jongste kind zestien is. Als de familie Burger voldoende familycredits (/F.c) houdt. En die zijn gekoppeld aan hun gedrag.

Minder dwingend, maar zeer populair bij gezinnen als dat van Peter en Jennifer zijn de parentcredits (/P.c). Dit systeem helpt ouders bij de opvoeding van hun kinderen. De kids verdienen op allerlei manieren credits die ze kunnen inruilen voor beloningen zoals schermtijd, zakgeld en cadeaus. Zo verdient Lauren bijvoorbeeld 45 credits voor haar clandestiene ontdekkingstocht bij de 4-6 PlayGround: 25 voor eigen initiatief en 20 voor durf. De ouders verdienen /P.c door tijd met hun kinderen door te brengen. Ze krijgen zelfs dubbele credits als ze dat in real life doen in plaats van in de cloud. Hun beloning bestaat uit extra tijd in bed, waarbij ze zelf mogen bepalen hoe ze die doorbrengen.

De score wordt verplicht aan het einde van iedere dag in het gezin besproken en opgeslagen in het geheugen van het huis.

‘Olivier,’ vraagt Jennifer, ‘ben jij nog bij mevrouw Taat langs geweest?’

‘Ja’, zegt Olivier. ‘De robonanny was de afwas aan het doen. Ik heb haar geholpen met haar oorplug. Toen ik binnenkwam was hij uit. Ze schrok omdat ze me niet hoorde. Maar nu doet hij het weer. Ik heb net nog even een MR-link met haar opgezet en haar welterusten gewenst.’

‘Mooi! Die 25 /P.c voor je maatschappelijke dienstplicht heb je verdiend,’ zegt zijn moeder, terwijl ze haar device op haar zoon richt. ‘Maar ik pak er ook weer 5 terug.’

‘Want?’

‘Je hebt 5 minuten te lang in dat nieuwe spel gezeten. Ik heb je gewaarschuwd, ik heb zelfs een appje naar je helm gestuurd!’

‘Ja, maar ik was met Jack aan het spelen en hij mocht wat langer van zijn vader.’

‘Maar de ouders van Jack zijn net uit elkaar. Zij kunnen pas na een goedgekeurd jaar scheiding weer /P.c verdienen. Dus Jack kan spelen wat hij wil. Jouw game control vertelt je precies wanneer je moet stoppen. Of wil je dat papa voortaan weer voor je bepaalt wanneer je exit bent?’

Peter kijkt op van het recept dat de koelkast op zijn keukenblad heeft geprojecteerd. Iets met sprinkhanen. ‘Heb je je huiswerk af, Olivier? Ik kreeg vanmiddag een seintje dat je alweer heel snel door je wiskunde heen was.’

‘Het was makkelijk,’ zegt Olivier.

‘Waarom heb je de bonusopdracht dan niet meteen gedaan?’

‘Omdat Max me piepte dat hij in de cloud wilde spelen.’

‘Wat hebben jullie gedaan?’

‘Gefietst door New York. Ze hebben een nieuw fietspad aangelegd op Broadway.’

‘Leuk! Uitgekeken voor de taxi’s?’

‘Ja, een keer minder gebotst dan laatst. Maar ik had de sensoren niet aangezet. We zijn ook nog even op Mars geweest. Maar in de kolonie die we met de klas hebben gebouwd gebeurt niet zoveel. Als ik volgende week weer AR-security moet doen, ga ik terug.’

‘Heb je al een volgende beloning bedacht?’

‘Voor als ik 250 credits heb? Ik wil een half uur langer opblijven.’

‘Zo, en wat wil je dan doen?’

‘Ik wil knuffelen!’

‘Real time of digitaal?’

‘Real time, in de knuffelhoek. En vertel je dan nog een keer hoe het was toen je in 2018 nog zo’n smartphone had?’